Ellen, Karlovy Vary och Sverigepresentation

Min syster Ellen har varit här och åkt hem igen. Vi åkte till Karlovy Vary (Karlsbad) tillsammans i tron att det var ett spa och att man skulle kunna göra massa lyxiga behandlingar billigt. Karlovy Vary var en märklig stad med bara massa rika ryssar över 60 typ. Det är känt för att ha bra och hälsogivande vatten (det fanns massa källor inne i stan) så alla gick från källa till källa med speciella muggar med pip som man köper där och såg ut som om de tog det här med vattendrickande på största allvar. Det är också känt för att det är ett spa så vi trodde att det skulle vara jättelätt att göra olika behandlingar, men det var det inte. Till slut så hittade vi ett ställe där man kunde få massage i alla fall.

Varje onsdag är det en landspresentation på en pub antingen inne i stan eller ute i en studentpub. (Stora länder inne i stan och små länder i studentpuben) och i onsdags var det Sverige. Vi tog det inte alltför seriöst... t.ex. lyckades vi få med att vi har isbjörnar i Sverige och att våra mest kända svenskar är Pippi Långstrump, den svenska kocken i mupparna, Tiger Woods flickvän, Ingmar Bergman och Greta Garbo. Vi avslutade med knäckebrödsdansen från Swedens got talent (kommer inte på det svenska namnet nu) för att illustrera hur svenska killar är.

Vi har också hunnit se ishockey. När Sverige vann över Tjeckien var vi i en stor park och såg matchen på storbildsskärm med massa tjecker. Vi stötte på ett gäng svenskar där med svenska flaggor som hejade på Sverige och det slutade med att folk kastade tomma cigarettpaket på dem så vi höll en mer låg profil och skålade bara lite försiktigt när Sverige gjorde mål. Så här såg parken ut:







Kristina:




I Karlovy Vary. Staden var uppbyggd på kullar runt en flod:






Jag och Ellen!


Floden var varm och vattnet från alla källor var varmt ( runt 60 grader) så på kvällen såg man dimman därifrån:



Jag gillar mönster och linjer:



Ellen hämtar vatten från en källa:



Jag hämtar också vatten, men jag tar det tydligen på väldigt stort allvar:



Sverigepresentationen! Vi började med att spela nationalsången och jag och Disa stod framme på scen och såg precis så vördnasfulla ut som man ska när nationalsången spelas samtidigt som vi körde en film med lite påhittade fakta om Sverige:



Vi ordnade tävling i ölhävning:



Och avsutade med knäckebrödsdansen:



Och nu har vi tentaveckor här i Prag. Hittills har jag hunnit skriva två tentor och har fyra kvar (det räcker med att jag skriver tre i för sig.. då har jag 27 poäng.) Lite mer att hålla reda på än på KTH, men kurserna är lättare så det ska nog gå bra! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0